نکات مهم برای طراحی سایت و اصول کلی در طراحی سایت شرکتی

 

به نظر من به عنوان یک طراح سایت،  اصول کلی طراحی سایت اولویت بیشتری به خصوصیات فلان طراحی سایت برای فلان شغل خاص را دارد. من ابتدا 25 نکته ضروری برای طراحی هر سایتی را برایتان بیان می کنم و بعد از آن به صورت اختصاصی به طراحی سایت شرکتی خواهیم پرداخت.
در قدم اول 14 نکته مهم در طراحی سایت وجود دارند که شما باید آن ها را بدانید و با رعایت و استفاده از آن ها سایتتان را طراحی کنید پس با ما در این مطلب همراه باشید.
در ابتدا باید یک موضوع را بیان کنیم. کاربران در هنگام ورود به سایت شما در چند ثانیه باید از نوع کار و همچنین امکانات سایت شما آگاهی پیدا کند. تمام قسمت های مهم سایت چه برای کاربر و چه برای خودتان باید در دید و در دسترس باشد. اگر سایت شما این ویژگی ها را ندارد نیاز به طراحی مجدد سایت و یا طراحی یک سایت جدید دارید.
همچنین وب سایت شما می بایست کاملا و به شکل تاثیرگذاری با مخاطبانتان ارتباط برقرار کند. به همین منظور هم پیشنهاد می کنیم که این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

برنامه داشته باشید

برای طراحی سایتتان برنامه داشته باشید. بدانید که هر صفحه قرار است شامل چه مواردی بشود و چه هدفی را پیگیری کند. با توجه به محتوا و هدف هر صفحه می بایست طراحی خاص خودش را انجام دهید تا بتوانید حداکثر استفاده را از طراحی سایتتان ببرید. همچنین برای مراحل بعدی کارتان هم برنامه ریزی کنید. پیش از پایان هر بخش مراحل بعد را در نظر بگیرید تا مجبور نباشید مجددا به مراحل قبلی باز گردید و چیزی را اصلاح کنید.
در بیان ساده باید بگوییم که همه چیز را مشخص کنید و با در نظر گرفتن تمامی مراحل شروع به طراحی سایت کنید.

موارد زیر را حذف کنید!

در یک جمله ی ساده: از اضافه کاری پرهیز کنید! از افزودن و قرار دادن آیتم های اضافه و بی جا همیشه پرهیز کنید. ذهن کاربر را بر روی نقاط مورد نظرتان متمرکز کنید و نگذارید با آیتم ها و موارد اضافه ذهنشان درگیر مسائل بی اهمیت شود. شما حتی می توانید مواردی که اهمیت کمی دارند را حذف کنید و به نکات و آیتم های پر اهمیت و اصلی تمرکز بیشتری بدهید.
این نکته را هم برای محتوا و متن ها و هم برای آیتم ها و تصاویر و آیکون ها و … رعایت کنید و مطمئن شوید که هیچ جا در سایت شما از این نظر دچار ضعف نیست!

آیکون شبکه های اجتماعی

اگر شما محتوای بسیار خوبی تولید کنید و کاربران را به سمت محتوای سایتتان جذب کنید اما امکان انتشار و پخش کردن آن را به آن ها ندهید، در واقع کار شما فایده ی زیادی نداشته است!
آیکون ها و دکمه های شبکه های اجتماعی این امکان را به کاربران می دهده تا مطالب و محتوای سایتتان را در شبکه های اجتماعی منتشر کنند. این کار می تواند تعداد مخاطبان و کاربران هدف شما را بالا ببرد.

Call To Action

وقتی که بازدیدکننده وارد یک صفحه در سایت شما می شود، نمی داند که قدم بعدی چیست و به کدام صفحه یا بخش در سایت شما باید مراجعه کند و این شما هستید که باید آن ها را به صفحه‌ی درست هدایت کنید. با توجه به شرایط و موقعیت می بایست انتخاب کنید که کاربر را به چه صفحه ای بفرستید. اگر هنوز کاربر به هدف خودش نرسیده و اطلاعات و یا محصولی که میخواسته را ندیده، او را به صفحه ی دلخواهش هدایت کنید. اگر نیاز کاربر را برطرف کرده اید، حالا وقت آن است که کاربر را به صفحه ی مورد نظر خودتان بکشانید.
این ها دو نمونه ی ساده از انتقال کاربر به صفحات مناسب بودند. با توجه به شرایط می توانید چند هدف را در یک صفحه انجام دهید و یا یک مطلب یا پروسه را در چند صفحه به سرانجام رسانید.

استفاده از تصاویر درست!

استفاده از تصاویر درست و مرتبط می تواند برای شما بسیار مفید باشد و در عین حال استفاده از تصاویر نامناسب و در جای نادرست می تواند نابود کننده ی سایت شما باشد! همچنین تعداد عکس ها هم بسیار مهم است که هر صفحه با توجه به طراحی و محتوایی که دارد باید تعداد تصاویر درستی در آن استفاده شود.

ناوبری و هدایت

سایت شما باید دارای ناوبری خوبی باشد. منظور از ناوبری، هدایت کاربران به بخش های مختلف است. کاربران با ورود به سایت شما و استفاده از مطلب صفحه ی ورودی، باید به بخش های دیگر سایت هدایت شوند. بخش هایی که می تواند برای آن ها مفید باشد و همچنین بخش هایی که برای شما مهم هستند. استفاده از دکمه های راهنما و لینک های هدایت کننده به بخش های دیگر و همچنین استفاده از منوهای بخش های مختف می توانند اقدام مناسبی برای این کار باشند.
 
تصور کنید که طراحی سایت شما فوق العاده باشد و تولید محتوا و سئو را هم به بهترین شکل انجام داده باشید. اگر کاربران را در سایتتان نگه ندارید و آن ها را به صفحات مورد نظرتان هدایت نکنید، هیچ سودی از زحماتتان نخواهید برد!

اجازه دهید کاربران در صفحه ی اصلی حرکت کنند!

از طراحی صفحات اصلی به شکل بلند و طولانی نترسید! اجازه بدهید کاربران در این صفحه بمانند و صفحه را اسکرول کنند. ماندن کاربران در صفحه ی اصلی می تواند موجب بهبود رتبه ی سایت شما شود چرا که این مورد یکی از عوامل موثر در سئو و بهینه سازی می باشد.
صفحه ی اصلی شما می تواند دارای چندین بخش باشد که در زیر به مهم ترین مواردی که می توانید در صفحه ی اصلی قرار دهید اشاره می کنیم:
  • خوش آمد گویی و پذیرش بازدیدکنندگان
  • فیلم یا متن معرفی
  • بررسی اجمالی خدمات شما
  • امکانات شرکت شما
  • بخش درباره ما
  • مقالات و مطالب
  • منابع

از فضاهای خالی نترسید!

فضاهای خالی یا همان بخش های سفید سایت اصلا بد نیستند! در واقع این بخش های خالی به طراحی سایت شما کمک هم می کنند به طوری که می توانند نقش جدا کننده ی بخش های و متن های مختلف را بازی کنند و حتی باعث بالا رفتن کیفیت طراحی شما می شوند. با بخش بندی درست و ایجاد الویت بین محتوای هر صفحه به خودتان و کاربران برای نمایش و درک بهتر اهداف کمک می کنید.
 
صفحاتی را که بخش های خالی ندارند مرور کنید. آیتم های اضافی را حذف کنید تا از هرج و مرج در صفحه جلوگیری کنید. اگر امکان حذف هیچ آیتمی وجود ندارد و همه ی آیتم ها ضروری هستند، از بخش بندی محتوای موجود در صفحه اطمینان حاصل کنید تا مطالب مربوط به هم در یک بخش باشند و از سردرگمی کاربران جلوگیری شود.

بهینه سازی و طراحی برای موبایل

طبق آمارها 80% از کاربران دارای موبایل هستند. بیش از 60% از کاربران به سایتی که برای موبایل مناسب باشد دسترسی پیدا نمی کنند و 40% از آن ها به سایت های دیگری که می توانند رقیب ما باشند خواهند رفت. با توجه به این آمارها، عدم طراحی و بهینه سازی سایت برای موبایل یک فرصت سوزی بزرگ از جانب شما خواهد بود. با آماده سازی سایتتان برای موبایل می توانید حجم بالایی از کاربران را در سایت خودتان حفظ کنید و در عین حال امکان جذب کاربران جدید به ویژه کاربران رقیبانتان را هم دارید.

دیده شوید

سایت شما باید دیده شود! شما می بایست در موتورهای جستجو نمایش داده شوید تا توسط کاربران دیده شوید. شما می بایست سایتتان را در گوگل ثبت کنید و پس از آن از کلمات کلیدی و محتوایی استفاده کنید که برای کاربران و مخاطبانی که شما می خواهید هدف قرار دهید جذاب باشد و آن مطالب را جستجو کنند.
 
در تولید محتوای سایتتان دقت کنید. همیشه مراقب این مسئله باشید که زیاد از موضوع و مسیر اصلی خارج نشوید و اصالت سایتتان را حفظ کنید.

از بررسی کردن خسته نشوید

همواره صفحات و مطالب خودتان را بررسی کنید. از سلامت آیتم ها و محتوای صفحاتتان مطمئن شوید. گاهی ممکن است مشکلی برای آن ها پیش بیاید که شما باید در سریع ترین شکل ممکن آن را برطرف کنید. همچنین محتوای صفحات قدیمی شما ممکن است نیاز به ویرایش داشته باشند که آن را هم باید در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید.
به طور کلی همواره کیفیت صفحات و مطالبتان را بررسی کنید تا کاربران از کارایی و کیفیت آن ها راضی باشند.

ارورهای 404 و لینک های خراب را شناسایی کنید

این مورد بسیار امکان پذیر و در عین حال مخرب است. اگر وبسایت شما صفحات زیادی دارد و یا مدت زیادیست که در حال فعالیت است، این مورد را بیشتر مورد توجه قرار دهید. با این کار شما جلوی از دست دادن کاربرانتان را می گیرید و کیفیت کلی سایتتان را هم بالاتر می برید.
برای شناسایی لینک ها و صفحات خراب ابزارهای زیادی موجود هستند که می توانید از آن ها برای آسان کردن کارتان استفاده کنید.

پیشنهادات جدید و جذاب بدهید!

موفقیت شما به تبدیل شدن کاربران و بازدیدکنندگانتان به مشتری بستگی دارد. شما در واقع باید کاربران را به خرید و یا استفاده از خدمات خودتان تشویق کنید. امروزه با پدید آمدن تعداد زیادی از فعالین در حوزه ی وب شما باید با پیشنهادات جدید و جذاب آن ها را به سمت خودتان جذب کنید.
 
هر تصمیم و سیاستی که اتخاذ می کنید، مطمئن شوید که یک قدم جلو تر و یک سطح بالاتر از رقیبانتان هستید تا بتوانید نسبت به موفقیتتان امید داشته باشید و روز به روز پیشرفت کنید.

مطالب و محتوای منحصر به فرد و جدید تولید کنید

کمپانی یا شرکت و برند شما می بایست مطالب خاص خودش را داشته باشد. شما نباید مطالب کپی در سایتتان قراردهید. این کار هم به سئو و هم به جایگاه شما در ذهن و چشم کاربران آسیب می زند و اعتبارتان را از دست می دهید. همچنین مطالب جدید و به روز داشته باشید تا کاربران را با موضوعات روز به سایتتان بکشانید و رضایت آن ها را جلب کنید. علاوه بر این ها در متن مطالبتان احترام و اهمیت به کاربران را رعایت کنید و این موضوع را به آن ها نشان دهید. بیان و پرداختن به نیازها و اولویت های آن ها از جمله مواردیست که می تواند تاثیر ذهنی مثبتی بر کاربران بگذارد.

8 ویژگی مهم که در وب سایت شما باید لحاظ شود

شما در زندگی نیاز‌های مختلفی دارید، برخی از این نیاز‌ها مانند خوراک، پوشاک و مسکن بنیادی هستند و بدون حتی یکی از آنها قادر به زندگی کردن نخواهید بود. برخی دیگر مانند یک شغل با درآمد خوب و روابط اجتماعی سالم تنها می‌توانند کیفیت زندگی شما را بهبود بخشند ولی در نبود آن‌ها هم می‌توان زندگی کرد.
حالا مثال بالا را وارد دنیای اینترنت کنید. زمانی که شما قصد راه‌اندازی یک وب سایت را دارید نیز مشابه همین موضوع صادق است. یعنی برای ساختن یک وب سایت هم نیازهایی بنیادی دارید که بدون آنها داشتن سایت ممکن نیست و هم نیازهایی که می‌توانند به افزایش کیفیت سایت شما و تاثیرگذاری بیشتر آن کمک کنند.
ما قبلاً یک مقاله پیرامون نیازهای بنیادی برای طراحی سایت منتشر کرده‌ایم. اکنون می‌خواهیم نگاهی به نکات و اصول مهمی بیندازیم که در کیفیت سایت شما نقش بسیاری دارند. با رعایت این اصول، وب‌سایت شما در بین هزاران سایت دیگر گم نخواهد شد و مطمئناً می‌توانید حضوری موفق‌تر در دنیای اینترنت داشته باشید.

2 نیاز اساسی که وب‌سایت شما باید پاسخ بدهد

قبل از آنکه بخواهیم در ویژگی‌های یک وب‌سایت عالی دقیق شویم، ابتدا باید به دو مساله اساسی در طراحی وب‌سایت نگاه کنیم. تمام نکات و اصول مهم طراحی سایت را می‌توان زیر مجموعه‌ای از این دو دانست.
توجه و رعایت این موارد باعث می‌شود که شما یک سایت عالی داشته باشید که می‌تواند بازدهی فوق‌العاده برای شما داشته باشد... و توجه نکردن به آنها مساوی است با یک سایت ضعیف و فراموش‌شدنی. اما این دو جنبه طراحی سایت چه هستند؟
  • تجربۀ کاربری (User Experience)


    اولین هدف وب سایت شما، ارائه تجربه کاربری خوب (به اصطلاح UX) است. فکر می‌کنم حدس زدن معنای این کلمه چندان کار سختی نباشد. این عبارت به حس و تجربه کاربر از سایت شما اشاره دارد.
    شما باید وب سایت خود را از دریچه نگاه کاربر ببینید و کاری کنید که تجربه او لذت بخش باشد. برای مثال مطمئن شوید که  کاربر راحت می‌تواند از سایت شما استفاده کند، دسترسی به بخش های مهم سایت به سادگی ممکن است، همه متن ها واضح و قابل فهم هستند، سایت شما از لحاظ بصری زیباست و ... 
    بسیاری از نکاتی که در این مقاله آورده شده است، بخشی از یک تجربه کاربری خوب محسوب می‌شوند.
  • سئو (SEO)


    لازم نیست گیج شوید! معنی این کلمه چندان عجیب و غریب نیست. سئو یعنی شما سایت خود را به نحوی بسازید که بتواند رتبه های بالایی را در گوگل (و سایر موتورهای جستجوگر) به دست آورد. این کلمه مخفف Search Engine Optimization یا همان بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو است.
    روزانه میلیون‌ها جستجو در اینترنت انجام می‌شود که بخش قابل توجهی آنها از طریق گوگل است. این جستجوها بسیار متفاوت هستند و قطعاً بخشی از آنها، در حیطه کاری شماست. برای مثال اگر شما یک فروشگاه اینترنتی موبایل داشته باشید، قطعاً کسی که عبارت "خرید موبایل" را جستجو می‌کند، برایتان یک کاربر ایده‌آل محسوب می‌شود.
    در واقع، حضور در گوگل می‌تواند یک راه عالی برای افزایش بازدید و فروش سایت شما باشد. اما برای این منظور در درجه اول لازم است سایت شما تمام استانداردها و اصولی که برای موتورهای جستجوگر مهم است را رعایت نماید. بسیاری از نکاتی که در ادامه می‌آیند، می‌توانند در سئو یا رتبه گوگل شما تاثیرگذار باشند.
همانطور که دیدیم، برای یک طراحی سایت خوب شما هم باید کاربران را در نظر بگیرید و هم موتورهای جستجوگر را. اما به هیچ وجه فکر نکنید که این دو مورد از هم جدا هستند. در واقع هر چقدر تجربه کاربری سایت شما بهتر باشد، طبیعتاً در نتایج جستجوهای گوگل نیز رتبه بهتری خواهید داشت.در واقع تمام نکاتی که در ادامه می‌آیند، به طور مستقیم بر روی هر دوی این مسائل تاثیرگذار هستند.

6 ویژگی و نکته که در طراحی سایت مهم هستند

حالا که دو هدف اساسی در طراحی سایت چه هستند، بگذارید در ویژگی‌‌ها و امکانات یک سایت عالی دقیق‌تر شویم و ببینیم که هنگام طراحی سایت شما باید به چه نکاتی توجه داشته باشید. رعایت این نکات و اصول در طراحی سایت باعث می‌شود سایت شما تاثیر بسیار بهتری بر روی مخاطبان بگذارد و رتبه های بهتری را نیز در گوگل بدست آورد.
  • سرعت بالای وب‌سایت (Page Speed)

خودتان را جای کاربرانی که از سایت شما استفاده می‌کنند بگذارید. ایشان همان کلیک‌کننده‌هایی هستند که معنی صبر کردن را به خوبی نمی‌دانند و تنها یک چیز برایشان مهم است؛ رسیدن به مطلب دلخواه در کسری از ثانیه! پس طبیعتاً زمانی که کاربر مجبور باشد خیلی منتظر نمایش سایت شما بماند، هیچ بعید نیست که صفحه شما را ببندد و به سراغ یک سایت دیگر برود. این موضوع همچنین تاثیری مستقیم در رتبه سایت شما در گوگل خواهد داشت.
ما یک مقاله کامل در زمینه سرعت وب سایت و اهمیت آن منتشر کرده‌ایم. این مقاله هم می‌تواند اهمیّت سرعت بالای یک وب سایت را برای شما واضح کند، هم به شما یاد بدهد که چگونه می‌توانید سرعت وب‌سایت خود را بسنجید.
  • ریسپانسیو بودن (Responsive) یا واکنش گرایی سایت

ریسپانسیو بودن بدین معنی است که سایت شما خودش را با تمام اندازه‌های صفحه (کامپیوتر، تبلت و گوشی همراه) تطبیق دهد. این ویژگی کمک می‌کند که هر کسی با هر دستگاهی به راحتی بتواند از سایت شما استفاده کند.
در سال 2015 بود که گوگل اعلام کرد جستجوهای انجام شده با موبایل بیش از 50% کل جستجوهای گوگل را شامل میشوند. برای سایت شما هم عین همین موضوع صادق است. یعنی اکثر کاربران شما با گوشی به سراغتان می‌آیند. پس بسیار مهم است که سایت خود را برای گوشی‌های موبایل آماده کنید. البته مساله فقط کاربران نیستند. وقتی که کاربری از طریق گوشی در گوگل جستجو می‌کند، رتبه‌های برتر برای سایت‌هایی خواهد بود که ریسپانسیو هستند، چرا که استفاده از آنها برای کاربر گوشی راحت‌تر است. پس ریسپانسیو بودن روی ترافیک سایت شما از گوگل هم تاثیرگذار خواهد بود.
ما در مقاله ریسپانسیو چیست و چرا اهمیت دارد به صورت کامل به مساله واکنش گرایی پرداخته‌ایم و راه‌های بررسی ریسپانسیو بودن یک سایت را به شما گفته‌ایم.
  • داینامیک (Dynamic) بودن وب سایت

داینامیک یا پویا بودن وب‌سایت، یکی از مفاهیم ابتدایی در طراحی سایت است که شناخت آن بسیار اهمیت دارد. زمانی که سایت شما داینامیک باشد، بخش‌های مختلف آن به یکدیگر متصل هستند. یعنی مثلاً زمانی که شما یک مقاله جدید در وبلاگ خود منتشر می‌کنید، این مقاله در صفحه اصلی سایت شما نیز نمایش داده می‌شود.
وقتی که سایت شما داینامیک باشد، توسعه آن راحت است. اما اگر سایت شما استاتیک (غیر داینامیک) باشد، آن وقت افزودن امکانات جدید، وبلاگ‌نویسی و ... چندان راحت نخواهد بود. پس عملاً سایت شما بیشتر از یک معرفی ساده، کاربردی نخواهد داشت.
البته باید بدانید که ما در مقاله ای مفصل‌تر، مفهوم سایت استاتیک و تفاوت آن با سایت داینامیکرا به طور کامل توضیح داده‌ایم. توصیه می‌کنیم برای درک بهتر موضوع، به این مطلب هم سر بزنید.
  • وجود امکان وبلاگ نویسی در سایت

محتوا، عضو جدایی‌ناپذیر جهان اینترنت است. وقتی شما در سایت خود مطالب آموزشی در زمینه کسب و کارتان داشته باشد، کاربران راحت‌تر به شما اعتماد می‌کنند. اما برای آنکه بتوانید در سایت خود مقاله منتشر کنید، لازم است که وب سایت شما از قابل وبلاگ نویسی پشتیبانی کند. پس اگر قصد دارید حضوری جدی در دنیای اینترنت داشته باشید و فقط به معرفی خود بسنده نکنید، مطمئن شوید که سایت شما وبلاگی دارد.
  • طراحی ظاهری سایت (User Interface)

ظاهر سایت شما اهمیت بسیاری دارد. ظاهر اولین چیزی است که توجه کاربران را به خود جلب می‌کند و می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی آنها داشته باشد. پس باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. 
فرض کنید وقتی وارد یک خانه می‌شوید، نحوه‌ی تزئین و دکور داخلی خانه مجذوبتان می‌کند و دیگر دلتان نمی‌آید از خانه بیرون بیاید. یک وب‌سایت هم به همین شکل است. اگر ظاهر وب‌سایت مجذوبتان کند و طراحی گرافیکی آن را دوست داشته باشید، به این معنی است که وقت بیشتری را در آن صرف خواهید کرد. ظاهر سایت با کلمه User Interface (یا به اصطلاح UI) هم شناخته می‌شود. 
  • کدنویسی تمیز قالب سایت

آخرین مساله‌ای که خوب است به آن توجه داشت، کدنویسی قالب است. هر چقدر که یک قالب تمیزتر و بهتر نوشته شود، توسعه آن راحت‌تر خواهد بود و با اشکالات کمتری روبرو می‌شود. به علاوه کدنویسی خوب و رعایت اصول درست باعث داشتن رتبه بهتری در گوگل هم می‌شود. البته بررسی این مساله شاید چندان راحت نباشد و واقعاً لازم هم نیست که وقت بسیار زیادی را صرف آن کنید. فقط مطمئن باشید که یک تیم حرفه‌ای سایت شما را می‌سازد.

با سایت ساز پرتال، شما یک سایت عالی خواهید داشت

اگر قصد راه‌اندازی یک وب سایت را دارید، یکی از بهترین گزینه‌های شما، استفاده از سایت ساز پرتال است. تمام ویژگی ها و اصول مهم طراحی سایت که در این مقاله گفته شد، در سایت ساز پرتال رعایت شده است و شما می‌توانید از کیفیت وب سایت خود مطمئن باشید. باور نمی‌کنید؟ پیشنهاد می‌کنم برای آنکه خیالتان راحت شود، مقاله 35 دلیل برای انتخاب سایت ساز پرتال را مطالعه کنید.
یا اصلاً خودتان آستین‌ها را بالا بزنید و برای 14 روز پرتال را رایگان تست نمایید. برای شروع کافی است به صفحه بسته ها و قیمت های طراحی سایت با پرتال مراجعه کنید.

در نگاه کلی و آماری از طراحان ماهر کشور 25 نکته در زمینه اصول طراحی سایت را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد. 
  1. انتخاب دامنه : سعی کنید برای وب سایت خود نامی انتخاب کنید که کاربران بتوانند به راحتی به خاطر بسپارند.
  2. سرویس هاستینگ : فضای هست مورد نیاز را از شرکت های معتبر تهیه نمایید.
  3. تکنولوژی : زبانی که قصد داریم طراحی سایت را به آن تکنولوژی راه اندازی کنیم را انتخاب می کنیم.
  4. انتخاب هدف : هدف از وب سایتمان را بسته به اینکه زمینه فعالیت شرکتی، فروشگاهی و … باشه رو مشخص می کنیم.
  5. طرح و رنگ بندی : سعی کنید طرح و رنگ بندی مناسبی برای سایتتان انتخاب کنید چرا که بیشترین تاثیر را بر روی کاربر این مورد خواهد گذاشت.
  6. نقشه سایت : نقشه سایت و فلوچارت واضحی برای سایت خود رسم کنید.
  7. محتوا : سعی کنید محتوای مناسب برای وب سایتتان تهیه کنید. کلیدواژه هایی که برای مطالب استفاده می کنید سعی کنید به صورت درستی انتخاب کنید. راهنمای کامل انتخاب کلید واژه برای سئو بهتر در وب سایت ما یعنی سایت سازان موجود می باشد.
  8. مخاطبان : شما باید ارزیابی صحیحی از گروه مخاطبان سایت خود داشته باشید و سایت را برای آنها بهینه کنید.
  9. تبلیغات : سعی کنید از تبلیغات زیاد در سایت استفاده ننمایید. تبلیغات زیاد باعث اذیت کاربران شده و در نهایت باعث کاهش بازدید سایتتان خواهد  گردید.
  10. پنجره های پاپ آپ : سعی کنید از پنجره های پاپ آپ در سایتتان استفاده نکنید. آمار نشان می دهند که بیش از  09 درصد کاربران بدون خواندن محتوای این صفحات آنها را می بندند.
  11. طراحی جذاب : طراحی ساده ولی حرفه ای برای وب سایت خود در نظر بگیرید.
  12. دکمه ها : سعی کنید در طراحی صفحات خود از دکمه های جذاب و با استایل جدید استفاده نمایید. بدون شک کاربران توجه بیشتری به باتن ها نسبت به لینک های معمولی خواهند کرد.
  13. پس زمینه : هر چقدر می توانید سعی کنید از طرح ساده تری برای پس زمینه سایتتان استفاده نمایید.
  14. تصاویر :  سعی کنید از تصاویر با کیفیت ولی با حجم کم استفاده کنید. تصاویر را در صفحاتتان تکرار نکنید. فراموش نکنید استفاده نکردن از تصاویر خیلی بهتر از استفاده از تصاویر بی ربط و بی کیفیت می باشد.
  15. ناوبری آسان : هر چقدر که می توانید سعی کنید همه چیز در ساتتان در  دسترس باشد. از منوهای پیچیده و تودرتو استفاده نکنید.
  16. منحصر به فرد : سعی کنید هم از لحاظ محتوا و هم از لحاظ ظاهری وب ساتتان منحصر به فرد باشد. کپی کردن از سایت های دیگر به اعتبار آن ها خواهد افزود.
  17. به‌روز : سعی کنید از همه لحاظ به‌روز باشید.
  18. سازمان‌دهی : سایت های موفق از سیستم جستجوی کاربردی و ساده بهره می‌برند. هر چقدر می توانید سیستم جستجوی هوشمندانه‌تری برای سایتتان بسازید.
  19. سازگاری : سعی کنید وب سایتتان در هیچ کدوم از مرورگرا مشکلی در نمایش نداشته باشد. از استفاده ازالمان‌های متحرک اضافی در سایت اجتناب کنید.
  20. وضوح صفحه : سعی کنید طراحی ریسپانسیو برای سایتتان در نظر بگیرید در این صورت سایتتان در هر دستگاهی با هر اندازه ای به درستی نمایش داده خواهد شد. در صورتی که سایتتان فاقد این قابلیت هست برای رفع این مشکل می توانید با مشاوران ما در ارتباط باشید. برای این منظور از صفحه ی تماس با ما اقدام کنید.
  21. شبکه های اجتماعی : استفاده از شبکه‌های اجتماعی تاثیر بسیار زیادی بر آمار سایتتان خواهد گذاشت. امکان اشتراک گذاری برای مطالبتان را فراموش نکنید!
  22. تایپوگرافی : سعی کنید از فونت ساده و زیبا مثلا فونت یکان در سایت خود استفاده نمایید. استفاده از چند فونت در سایت زمان بارگزاری سایت را بالا برده و تاثیر منفی در سئوی سایت شما خواهد داشت.
  23. ثبت نام : چنانچه سایتتان فروشگاهی نیست به هیچ وجه ثبت نام در سایتتان را برای استفاده از امکانات موجود، اجباری نکنید.
  24. تجزیه و تحلیل : هر روز سایت خود را چک کنید، آمار بازدید سایت را بررسی نمایید و با برنامه ریزی مناسب تلاش کنید تا سایتتان روند رو به رشدی داشته باشد.
  25. امنیت : سعی کنید حس اعتماد و امنیت را در کاربران خود را بوجور بیاورید در غیر این صورت کاربران پس از ترک صفحه به سایت شما برنخواهند گشت.



مقدمه ای بر طراحی سایت شرکتی

امروزه به دلیل گستردگی و تنوع فعالیت های افراد و بنگاه های کوچک و بزرگ اقتصادی و طیف بسیار متنوع کالاها و خدمات قابل ارائه به افراد و گروه های مختلف، لزوم اجرا و پیاده سازی یک پایگاه اطلاع رسانی بر بستر وب ( طراحی سایت شرکتی ) که همواره قابل دسترس همگان باشد، بیش از پیش نمایان شده است.
وب سایت ها ابزارهایی هستند که تنها با اتصال به شبکه گستره جهانی تمام افراد را در تمام نقاط جهان به یکدیگر متصل می سازند. شبکه ای که به واسطه آن افراد تنها با یک کلیک در اقصی نقاط دنیا از کسب و کار یکدیگر و نقاط ضعف و قوت آن مطلع می شوند.
در واقع این پیشرفت تکنولوژی است که نه تنها موجب استفاده از وب سایت ها در دنیای امروز شده است بلکه موجب خلق بسیاری از کسب و کارهای مختلف و متنوع نیز شده است.
از طرفی روند رو به رشد استفاده از اینترنت از سوی کاربران نیز مزید بر علت شده است تا کسب و کارها بیش از پیش از طراحی وب سایت شرکتی به عنوان ابزاری برای معرفی خود استفاده کنند.

هدف از طراحی سایت شرکتی

هدف از طراحی وب سایت شرکتی چیست؟

مهمترین هدفی که هر وب سایت شرکتی دنبال میکند در واقع معرفی یک کسب و کار است. کسب و کاری که شاید کوچک و دور از دسترس دیگران باشد اما به وسیله وب سایت خود مورد توجه طیف گسترده ای از کاربران قرار خواهد گرفت. با پیاده سازی یک وب سایت مرزهای جغرافیایی شکسته خواهد شد و افراد، دیگر محدودیت زمانی و مکانی برای دیده شدن کسب و کارشان را نخواهند داشت.
امروزه دیگر وب سایت نه به عنوان یک ابزار اولیه و ضروری، بلکه به عنوان یک ابزار لوکس برای افزایش اعتبار آن کسب و کار حرف های زیادی برای گفتن دارد. ابزاری که موجب جلب اعتماد مشتریان بالقوه شده و آن ها را به سوی کسب و کار شما سوق می دهد.
با ارائه یک وب سایت به مشتریان نه تنها کالاها و خدمات خود را به مردم معرفی خواهیم کرد بلکه دانش و اطلاعات خود را به آن ها نشان خواهیم داد و ثابت خواهیم کرد تا چه اندازه از دانش روز دنیا مطلع هستیم.
زمانی که در تمام ساعات شبانه روز با یک پشتیبانی قوی همواره در دسترس مشتریان باشیم اعتبار ما و اعتماد مشتریان به کسب و کار ما  افزایش خواهد یافت و قطعا نسبت به شرکت هایی که این پشتیبانی و یا وب سایتی برای معرفی خود ندارند قابل اعتمادتر خواهیم بود.
وب سایتی که به صورت مداوم به روز رسانی می شود نشان از احترام آن شرکت به مشتریان خود دارد و ثابت میکند مشتریان تا جه اندازه برای او مهم و قابل احترام هستند. بدین ترتیب اعتماد مشتریان نیز جلب خواهد شد. اطلاعاتی که در اختیار مخاطبان کسب و کار ما قرار میگیرد قطعا باید به روز بوده و ثابت کند دانش شرکت بر پایه علم روز دنیا پیش می رود. علاوه بر این به روز رسانی وب سایت بسیار سهل تر از به روز رسانی و ایجاد تغییرات در انواع دیگر ابزار های تبلیغاتی مانند کاتالوگ ها و بروشورها است.
نکته مهمی که در این میان به چشم میخورد این است که حتی اگر نگرانی ما هزینه بر بودن طراحی وب سایت شرکتی نیز باشد باید بدانیم  هزینه طراحی یک وب سایت شرکتی به عنوان ابزاری قوی برای معرفی کسب و کار شما، در دراز مدت بسیار به صرفه تر از زمانی است که شرکت قصد داشته باشد در رسانه های دیگری مانند تلویزیون و غیره تبلیغ کند. در واقع از بعدی دیگر وب سایت شرکتی ابزاری برای تبلیغ کسب و کار بنگاه های کوچک و بزرگ محسوب می شود.
طیف بسیار گسترده ای از مشتریان، قبل از هر تصمیمی برای خرید و یا کسب اطلاعات در مورد چیزی که در ذهن دارند شروع به جستجو در اینترنت و موتور های جستجوگر مانند گوگل میکنند. این موضوع هر مدیری را ترغیب می سازد تا نسبت به پیاده سازی و بهینه سازی یک وب سایت شرکتی با رعایت اصول و قواعد برنامه نویسی و سئو سازی اهمیت دهد.
همانطور که پیش از این نیز عنوان شد هدف از طراحی سایت شرکتی عمدتاً اهداف تجاری و بازرگانی است. شرکت ها برای بودن در صحنه رقابت میان کسب و کارهای مختلف نیاز به یک وب سایت حرفه ای خواهند داشت. شرکت ها با طراحی وب سایت شرکتی در واقع به تقویت برند خود کمک میکنند و باعث تداوم حیات آن برند در صنعت می شوند. میتوان به جرات ادعا کرد که یک وب سایت تنها مجموعه ای از کلمات پیرامون فعالیت های آن شرکت نیست بلکه نشان از عملکرد تجاری و بازرگانی شرکت است که میتواند به وسیله تصاویر یا فیلم های مختلف تجاری به تصویر درآید. با قراردادن رزومه مدیران و نمونه های از پروژه های موفق اجرا شده توسط شرکت، میتوان بسیار قدرتمندتر از رقبا ظاهر شد.
پیشنهاد میکنم:  چگونه دامنه مناسب انتخاب کنیم ؟
در این شرایط عدم حضور یک شرکت در این صحنه رقابت و در وضعیتی که رقبا روز به روز فعالیت ها و ویژگی های برجسته خود را پررنگتر میکنند، در واقع از دست دادن مشتریان بالقوه شرکت است. برخی وب سایت ها حتی پا را فراتر گذاشته و جایگاه تیم فروش و حتی خدمات پس از فروش را به خود اختصاص می دهند و مراحل معرفی محصول و فروش آن را از ابتدا تا انتها به بهترین وجه انجام می دهندو بنابراین دیگر نیازی به تیم فروش نخواهیم داشت. زمانی که یک شرکت با طراحی سایت شرکتی بتواند میان مشتری بالقوه و کسب و کار خود ارتباط و تعامل ایجاد کند تبدیل به یک مزیت رقابتی خواهد شد. مزیتی که شاید رقبا با نادیده گرفتن آن ضررهای بزرگی را متحمل شوند.
با توجه به تمام این موارد لازم است تا ضرورت وجود یک وب سایت شرکتی به عنوان یک سرمایه برای کسب و کارهای مختلف بیش از پیش تشریح شود. موارد زیر از مهمترین مواردی هستند که ثابت میکند تمام شرکت ها و کسب و کارها نیاز به یک وب سایت شرکتی برای معرفی خود دارند.

تعیین هدف

نکته بسیار مهم در طراحی سایت این است که هدف خود را از طراحی وب سایت مشخص کنید. این ویژگی مختص کارفرما می باشد. برای مثال اگر هدف خاصی نداشته باشید شما تنها هزینه خود را صرف می کنید.
باید برای طراحی سایت شرکتی مورد نظر خود برنامه ریزی کنید و دقیقا متوجه باشید که قرار است بعد از طراحی وب سایت شما چه خدماتی در وب سایت ارائه دهید.
اگر در تعیین هدف مشکلی داشته باشید باعث می شود که حتی از پروژه فعلی خود نا امید شوید. همچنین شما وقت و هزینه خود را نیز از دست می دهید.

سرعت و پایداری بالا

منظور از سرعت و پایداری بالا این است که وب سایت شرکتی باید سرعت بارگذاری بسیار خوبی داشته باشد. سرعت بارگذاری خوب یعنی اینکه سرعت بارگذاری باید زیر 3 ثانیه باشد.
هر چه قدر سرعت بارگذاری وب سایت بالا باشد باعث می شود که کاربران و مخاطبان وب سایت از ورود به وب سایت شما لذت ببرند و سریع به آنچه که مد نظرشان هست برسند.
این نکته لازم است که حتما مد نظر کارشناسان طراحی وب سایت قرار گیرد. هر گونه سستی و بی توجهی به این مورد باعث می شود که وب سایت طراحی شده کیفیت لازمه را نداشته باشد و اصلا به اهداف تعیین شده دست پیدا نکند.

رعایت قواعد درست برنامه نویسی

کاربران تنها تصویر و حالت نمایشی سایت را مشاهده می کنند. اما تمام این نمایش ها توسط کدهای خاص برنامه نویسی انجام می گیرد.
گوگل در سال 2019 به شدت به رعایت قواعد صحیح برنامه نویسی در سایت توجه کرده است. وب سایت هایی که از قواعد صحیح برنامه نویسی بهرمند نیستند شانس کمتری در نتایج جستجو در مقابل وب سایت هایی که کاملا قواعد برنامه نویسی را رعایت کرده اند دارند.
برای مثال اگر در وب سایت شرکتی شما کدهای JSON اسکیما وجود نداشته باشد موتور های جستجو ممکن است در استخراج اطلاعات وب سایت به مشکل بر بخورند.
الزامات طراحی وب سایت شرکتی

الزامات در طراحی سایت شرکتی

پیش از اینکه تصمیم به راه اندازی سایت برای شرکت و یا کسب و کار خود بگیریم لازم است به سوالات زیر پاسخ دهیم؛
  1. چرا نیاز به طراحی سایت برای کسب و کار خود دارید ؟
  2. آیا وب سایت شما فقط جنبه نمایشی دارید یا می خواهید با داشتن آن سود فروش خود را افزایش دهید؟
  3. آیا طراحی سایت شما تنها جنبه معرفی شرکت را دارد ؟
  4. آیا به فکر طراحی سایت فروشگاه آنلاین هستید و میخواهید از طریق آن محصولات خود را مستقیما به مشتری عرضه کنید ؟
اینها سوالاتی است که قبل از هر طراحی و راه اندازی سایت شرکتی پیش می آید, بهتر است اول هدف خود را کاملاً مشخص کنید تا در هنگام سفارش طراحی سایت شرکتی و بعد از آن دچار مشکل نشوید. پیشنهاد میکنم قبل از تصمیم گیری حتما با مشاورین طراحی سایت آوا تماس بگیرید تا بتوانند شما را بهتر راهنمایی کنند.

نکات قابل توجه در راه اندازی سایت شرکتی

پس از تصمیم گیری در خصوص راه اندازی سایت شرکتی خود, حال نوبت به نکات قابل توجه و حائز اهمیت است, توجه به این نکات سبب می شود تا سایت شما بهتر و قوی شروع به فعالیت کند و در نظر کاربران بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. برخی از این نکات عبارتند از؛
  1. حتما برای کسب و کار خود سایت اختصاصی راه اندازی کنید و بدنبال سایت های آماده نباشید.
  2. در هنگام طراحی گرافیکی سایت, بهتر است از طیف رنگی مناسب استفاده کنید. می توانید این کار به گروه طراحی آوا بسپارید.
  3. در هنگام کدنویسی رعایت اصول و قواعد و استاندارد ها بسیار مهم است.
  4. حتما برای سایت خود از کدنویسی واکنش گرا (Responsive) بهره بگیرید. این امر سبب می شود تا سایت شما در تمام پلتفرم ها و با هر سایزی قابل مشاهده باشد.
  5. بروزرسانی سایت را فراموش نکنید. اخبار, مقالات, محصولات و… می تواند به پویایی و زنده بودن سایت کمک کند.
  6. به دنبال حاشیه نباشید.
  7. از کپی کردن مطالب دیگر سایت ها جدا و جدا خودداری کنید که جز ضرر و افت رتبه برای شما هیچ سودی ندارد.
  8. کاربر را خیلی سریع و ساده به هدفش برسانید.
رعایت این نکات بسیار ساده است اما سبب می شود سایت شما بسیار قدرتمند تر به سمت موفقیت پیش برود و باعث رونق تجارت شما شود.
پیشنهاد میکنم:  خطای url Stop Words در سئو سایت

چرا وردپرس را برای طراحی سایت شرکتی انتخاب کنیم ؟

چرا وردپرس در طراحی وب شرکتی
اغلب مشتریان گروه طراحی سایت  در هنگام شروع به کار این سوال را دارند که چرا از وردپرس برای طراحی سایت شرکتی خود استفاده کنیم. جواب این سوال بسیار ساده و روشن است. سیستم مدیریت محتوی وردپرس, یکی از قوی ترین, محبوب ترین و حرفه ای ترین سیستم های مدیریت محتوا و راه اندازی سایت است.
بروزرسانی های اخیر وردپرس در راستای افزایش قدرت و عملکرد و پشتیبانی کامل زبان فارسی آن توانسته است جایگاه بسیار بالاتری نسبت به سایر سیستم های مدیریت محتوی به آن دهد.
نکته بسیار مهم در وردپرس, رایگان بودن آن و تعداد بسیار زیاد پلاگین های آن که می تواند هر امکانی را برای سایت فراهم سازد. رایگان بودن وردپرس سبب شده است تا هزینه طراحی و راه اندازی سایت به حد قابل توجهی کاسته شود. وردپرس از نظر امنیت و انعطاف پذیری نیز حرف اول را در میان سایر سیستم ها میزند. همین موارد سند محکمی است بر استفاده از وردپرس در طراحی و راه اندازی سایت.

نکات قابل توجه در طراحی گرافیکی سایت شرکتی

نکات مهم طراحی گرافیکی سایت شرکتی
حال نوبت به طراحی گرافیکی و شکل ظاهری سایت شرکتی میرسد که از نظر مشتریان و کاربران سایت بسیار مهم است. نکاتی که میبایست در طراحی گرافیک به آن توجه کنید و آنها رعایت کنید عبارتند از؛
  1. از طیف رنگی و رنگبندی مناسب برای سایت شرکتی استفاده کنید.
  2. در طرح گرافیکی سادگی را مدنظر قرار دهید, هر چه سایت شلوغ تر باشد گیج کننده تر است.
  3. قدرت شرکت را می توان در طراحی گرافیکی سایت مشاهده کرد.
  4. حتما روانشناسی رنگها را مطالعه کنید و نسبت به انتخاب طیف رنگ از آن کمک بگیرید.
  5. می توانید از شکل لوگو شرکت نیز در طراحی گرافیکی بهره بگیرید تا لوگو شما در ذهن کاربر حک شود.
پیشنهاد می کنم طراحی گرافیکی سایت خود را به کمک کارشناسان و مشاورین آوا انجام دهید, بسیاری از شکست ها در طراحی سایت بدلیل ظاهر نامناسب و شلوغ بودن بیش از حد سایت است.

سئو و بهینه سازی در طراحی وب سایت شرکتی

سئو و بهینه سازی سایت شرکتی
یکی از مهمترین خواسته های مشتریان در هنگام طراحی سایت , سئو و بهینه سازی است. اما متاسفانه بسیاری از مشتریان به درستی معنی و اصول سئو سازی سایت را نمی دانند و تنها این را می دانند که با سئو کردن سایت بر روی کلمه کلیدی مورد نظر خود در گوگل دیده خواهند شد.
نمی توان گفت این طرز فکر اشتباه است, اما می توان گفت که کامل و درست نیست. سئو سازی سایت به زبان ساده عبارت است از انجام اصول و قواعدی در کدنویسی و بروزرسانی های سایت که موجب افزایش رتبه کلمات کلیدی یک سایت می شود.
سئو و بهینه سازی یعنی ساخت و ایجاد مطالب و لینک های مناسب برای موتور های جستجو مانند گوگل. بخشی از اصول سئو توسط طراح سایت در هنگام شروع قرارداد از طراحی گرافیک تا کدنویسی و راه اندازی سایت انجام می شود و بخشی دیگر توسط پشتیبان سایت و نویسنده که با رعایت قوانین توسط هر دو سایت می تواند بر روی هر تعداد کلمه کلیدی بهترین جایگاه را در گوگل کسب کند.
بطور معمول پس از راه اندازی سایت, صاحبان کسب و کار زمان کافی برای انجام بروزرسانی های آن را ندارند که خوشبختانه گروه طراحی آوا با داشتن نویسندگان مجرب و پشتیبانان سایت این مشکل را نیز حل کرده است.

سفارش طراحی سایت شرکتی

اگر تصمیم به طراحی سایت شرکتی برای کسب و کار خود گرفتید, پیش از شروع با گروه طراحی آوا تماس بگیرید تا با نحوه کار دقیق تر و بهتر آشنا شوید. هزینه های طراحی سایت و زمان آن را نیز می توانید از طریق پل های ارتباطی ما به وسیله شماره های تماس و تلگرام پشتیبانی دریافت نمایید. همچنین با ورود به صفحه تعرفه های طراحی سایت و یا صفحه سفارش طراحی سایت می توانید اطلاعاتی در خصوص طراحی و راه اندازی وب سایت کسب نمایید.

 نکات مهم در طراحی سایت

بعد از خرید هاست و دامنه مورد نظر برای راه اندازی سایت و نصب سیستم مدیریت محتوا مورد نیاز، گام بعدی پیش روی شما طراحی قالب برای سایت است. هنگامی که کاربری وارد سایت می‌شود طراحی سایت شما اولین چیزی است که توجه او را جلب میکند. یک طراحی سایت زیبا میتواند به کاربر احساس آرامش و راحتی بدهد و او را مدتها در سایت شما نگه دارد اما اگر بی‌نظم باشد در همان نگاه اول موجب انصراف کاربر از پیمایش سایت شما و خروج او می‌شود.
در این مقاله نکات مهم در طراحی سایت مورد بررسی قرار می‌گیرد که توجه به آن برای تمامی کاربران حرفه ای و مبتدی لازم است و می تواند جلوی بسیاری از اشتباهات را بگیرد. به عنوان یک طراح سایت باید کاری کنید که بازدید کننده در نگاه اول به کاربر همیشگی سایت شما تبدیل شود. در زیر تعدادی از نکات مهم در طراحی سایت را به شما معرفی خواهیم کرد.

نکات مهم در طراحی سایت

 

۱- رنگ بندی جذاب داشته باشید :

مطالعات نشان داده است استفاده صحیح از رنگ‌ها و تعادل میان آن‌ها در میزان نرخ پرش و نرخ تبدیل تفاوت ایجاد می‌کند. رنگ‌ها ابزار قدرتمند و با اهمیتی در طراحی یک سایت به شمار می‌آیند. باید اصول استفاده از رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها در طراحی سایت رعایت گردد.  برای مثال استفاده از رنگ‌های متضاد، المان‌های سایت را مشخص‌تر و واضح‌تر نشان می‌دهد.
 هنگام طراحی سایت در انتخاب رنگ باید  موضوع سایتی که در حال طراحی قالب آن هستید را در نظر بگیرید. برای مثال در سایت‌های علمی و تحقیقاتی محتوا و مقالات از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و باید از رنگ بندی ساده استفاده کنند. برای مثال استفاده از متن سیاه با پس زمینه سفید با رنگ‌بندی ساده از خستگی چشم کاربر جلوگیری کرده و موجب می‌شود کاربر مدت زیادی را برای خواندن مقالات صرف کند.
 در طراحی سایت‌های فروشگاهی و خدماتی بهتر است از رنگ‌های شاد و تند استفاده شود. به خصوص برای دکمه‌ها و نوشته‌های خاص تا توجه مشتری برای کلیک یا ثبت نام بیشتر جلب شود. استفاده از رنگ های تند فقط باید در بخش هایی که قصد دارید توجه کاربر جلب را جلب کنید، صورت گیرد. استفاده زیاد از رنگ های تند و کنتراست بالا باعث خستگی و نارضایتی کاربر خواهد بود.

۲- به سایز و نوع فونت بیشتر اهمیت دهید :

یکی دیگر از نکات مهم در طراحی سایت استفاده از فونت خوانا با اندازه مناسب است. بیش از ۹۵ درصد اطلاعات در یک سایت از طریق زبان نوشتار انتقال پیدا می‌کند. یک متن با نوشتار مناسب  میزان خوانایی، دسترسی و کاربردپذیری را در یک سایت برای کاربر بالا می‌برد. بنابراین انتخاب یک فونت زیبا و با اندازه مناسب در رابط کاربری سایت شما نقش مستقیم دارد. همچنین فونتی را انتخاب نمایید که با تمامی مرورگرها سازگاری کامل داشته و به صورت درست نمایش داده شود. اگر مطالب سایت شما بیش از اندازه ریز یا درشت باشد نتیجه آن نارضایتی کاربر و ترک سایت خواهد بود. وقتی کاربری وارد صفحات سایت شما می‌شود باید بتواند به راحتی مطالب را خوانده و نیازی به زوم کردن نداشته باشد.

۳- مسیریابی آسان در منوها :

از دیگر نکات مهم در طراحی سایت باید به منوها و مسیریابی آسان در سایت اشاره کرد. متاسفانه در بسیاری از سایت‌های ایرانی وقتی کاربر می‌خواهد به بخش مورد نظر برود دچار سردرگمی می‌شود. برای مثال یک سایت شرکتی صفحه مخصوص استخدام دارد اما هنگامی که در منو سایت جست‌وجو می‌شود بخشی به نام استخدام وجود ندارد و کاربر پس از مراجعه به سایت باید تمامی صفحات را به دنبال بخش مورد نظر بگردد و یا بی نتیجه سایت را ترک کند!
شما باید کوتاه ترین مسیر را برای دسترسی کاربر به محتوای مورد نظر در نظر بگیرید. اگر حجم مطالب زیاد است می‌توانید از ۲ یا چند منو مختلف استفاده کنید و بخش بندی مطالب را گسترش داده تا کاربران در کوتاه ترین زمان ممکن به خواسته خود دست یابند.
همچنین می‌توانید در ستون های کناری سایت از بخش‌بندی‎‌های مختلف استفاده کنید و قسمتهای پر کاربرد سایت خود را در آن قرار دهید. یک راه دیگر برای بهبود مسیریابی سایت قرار دادن نقشه سایت می‌باشد. از این طریق بازدیدکنندگان با مراجعه به بخش نقشه سایت می‌توانند بسیار راحت صفحه مورد نظر خود را پیدا کرده و وارد آن شوند.

۴- از تصاویر با کیفیت و خلاقانه استفاده کنید :

اولین و مهم‌ترین هدف استفاده از تصاویر در طراحی سایت، داشتن ظاهری مناسب و خوب به نظر آمدن سایت است. اما نه این که  از هر عکس قدیمی و تکراری استفاده کرده و انتظار داشته باشید کاربر سایت شما را بپسند
هیچ کاربری از دیدن یک سایت خشک و بی روح لذت نخواهد برد. برای استفاده صحیح از تصاویر در طراحی سایت  از تصاویر مرتبط و با کیفیت استفاده کنید. این موضوع در طراحی سایت بسیار مهم می‌باشد. زیرا استفاده از تصاویر هم دارای قوانین خاص خود می‌باشد.
تصاویر  باید با کیفیت مناسب و حجم کم انتخاب شده تا موجب کاهش سرعت سایت شما نشود. توجه نمایید که سرعت سایت یک فاکتور مهم در سئو و بهینه سازی سایت شما است که باید از ابتدای کار  همه جوانب آن را در نظر بگیرید.
سایز تصاویر هم باید متناسب با مطلب شما انتخاب شود. برای یک مقاله یک تصویر با اندازه متوسط (۶۰۰X400) کافی است و برای منو ها و لوگوی سایت از تصاویر با سایز کوچک استفاده کنید. استفاده از تصاویر بیش از حد بزرگ در مطالب باعث سنگین شدن صفحات سایت و در نتیجه کاهش سرعت بارگذاری سایت می‌شود.
سعی کنید اگر مقالات طولانی می‌نویسید حتما از یک یا چند تصویر مرتبط  استفاده کنید. زیرا تصاویر هم باعث تنوع و رفع خستگی خواننده شده و هم درک مطلب را برای او راحت‌تر می‌نماید. یک تصویر مناسب و مرتبط گاهی بیش از چندین خط توضیح و متن به کاربر در درک مطلب کمک می‌کند. به کاربردن تصویر متناسب با موضوع نیز از دیگر نکات مهم می‌باشد. سعی کنید تا جایی که می‌توانید عکس‌های با کیفیت بگیرید و از آن‌ها استفاده نمایید. اگر هم نمی‌تونید عکس‌های باکیفیت را برای سایت خود انتخاب نمایید.

 

۵ – فرم تماس مناسب طراحی کنید :

داشتن فرم تماس ساده برای برقراری ارتباط کاربر با شما از دیگر نکات مهم در طراحی سایت محسوب می‌شود. یک بخش فراموش شده وجود بخش تماس با ما و اطلاعات تماس می‌باشد. تصور کنید که کاربر وارد سایت شما شده و به کالا یا خدمات شما علاقه‌مند است و نیاز دارد برای کسب اطلاعات بیشتر با شما از طریق ایمیل یا تلفن در تماس باشد، اما شما هیچ‌گونه راه ارتباطی را به کاربر نشان نداده‌اید.
قرار دادن اطلاعات تماس در قسمت قابل دید و بالایی سایت از دو جهت به شما کمک میکند :
  1. باعث اطمینان کاربر از فعالیت شما می‌شود : وقتی یک سایت خدماتی اطلاعات تماس تلفنی یا آدرس و ایمیل خود را در سایت قرار می‌دهد در مقایسه با سایر سایت ها که فقط یک ایمیل قرار داده‌اند یا اصلا بخش تماس ندارند بسیار قابل اعتماد‌تر است.
  2. باعث فروش بیشتر میشود : در سایتی که کاربران می‌توانند به راحتی با شما ارتباط برقرار کرده و تمامی اطلاعات تماس شما پیش روی آنها می‌باشد طبیعتا فروش بیشتری انجام خواهد شد زیرا کاربر اعتماد بیشتری به شما خواهد داشت.
سایتی که هیچ اطلاعات تماسی از خود ارائه نمی‌دهد در جلب اعتماد مخاطبان ناموفق خواهد بود و در نتیجه فروش و سوددهی آن تا حد چشمگیری کاهش خواهد یافت. تهیه فرم تماس برای ایجاد اعتماد بین مشتری و شما از دیگر نکات مهم در طراحی سایت است.

۶ – سرعت سایت را بالا ببرید :

یک بخش بسیار مهم هم در طراحی سایت و هم در بخش بهینه‌سازی و سئو سایت مربوط به سرعت سایت شما می‌باشد. بخش پایه و اساسی در سرعت سایت به انتخاب هاست مناسب و بعد از آن استفاده از شبکه‌های توزیع محتوا یا CDN است.
بعد از این مراحل سایر مسائل مرتبط با سایت مربوط به نوع طراحی سایت و برنامه نویسی آن می‌باشد که حتما باید رعایت کنید. در غیر این صورت هر چقدر مطالب مفید و کاربردی ارائه نمایید اما سایت کندی داشته باشید رتبه خوبی در نتایج جست‌وجو نخواهید داشت. سرعت سایت جز نکات بسیار مهم  است که همیشه باید در نظر قرار گرفته شود.
رعایت نکات زیر به هنگام طراحی سایت به شما در افزایش سرعت سایت کمک خواهد کرد :
  • استفاده حداقل از Java و CSS  :

اگر نیاز دارید در سایت خود از کدهای جاوا استفاده کنید سعی کنید این کدها را به انتهای صفحات سایت منتقل کنید تا در هنگام لود شدن باعث سنگین شدن سایت نشود.
همچنین در نوشتن CSS ها سعی کنید تمامی متغیر‌ها را در یک یا دو فایل قرار دهید و از ساختن چندین فایل CSS برای بخش های مختلف سایت پرهیز کنید. زیرا باعث کندی بیش از حد سایت خواهد شد.
  • استفاده استاندارد از مولتی مدیا :

 از تصاویر و حتی فیلم برای روشن‌تر کردن موضوع و انتقال بهتر مطلب به کاربر استفاده می‌شود. اما این استفاده باید در حد استاندارد باشد. اگر از فیلم در مقالات خود استفاده می‌کنید سعی کنید حجم مناسبی داشته باشد تا سریع‌تر لود شود. همچنین تصاویر سایت را تا جایی که می‌توانید کم حجم کنید.
سعی کنید مولتی مدیای استفاده شده را بر روی هاست خود قرار دهید و به منابع خارجی لینک ندهید. به عنوان مثال شما در مقاله خود تصویری قرار داده اید اما آن تصویر روی هاست دیگری قرار دارد و شما فقط آن را در سایت خود لینک کرده اید.
پس هر بار کاربری بخواهد آن مقاله را مطالعه کند باید فایل تصویر از سایت دیگری بارگذاری شود. اگر آن سایت خارج از دسترس باشد مرورگر زمان زیادی را برای لود کردن تصویر وقت صرف می‌کند که نتیجه آن کاهش چشمگیر سرعت سایت شماست. به همین دلیل سعی کنید همیشه تمامی مطالب و فایل های سایت را به هنگام طراحی سایت بر روی هاست خود میزبانی کنید.

۷ – سایت واکنش گرا طراحی کنید :

responsive page
روز به روز بر تعداد کاربرانی که از طریق تلفن هوشمند وب گردی می‌کنند افزوده می‌شود. پس طراحی سایتی موفق است که بر روی تمامی دستگاه‌ها قابل نمایش باشد. حال این دستگاه یک تلفن همراه باشد یا تبلت و حتی یک تلویزیون هوشمند. سایت شما باید واکنش گرا بوده و خودش را با هر سایز صفحه نمایش هماهنگ کند.
منو ها و تصاویر سایت هم باید در دستگاه‌های مختلف بدون مشکل قابل نمایش بوده و کاربر برای پیمایش سایت شما نیازی به اسکرول کردن در جهت های مختلف نداشته باشد. اندازه فونت هم باید در تلفن های همراه درشت تر باشد تا قابلیت خوانا بودن را از دست ندهد.
به طور کلی طراحی یک سایت واکنش گرا  با رابط کاربری و سئو سایت شما در ارتباط است.. در صورتی که سایت شما واکنش گرا نباشد، کاربر نمی‌تواند به راحتی در سایت جست‌وجو کرده و به اهداف خود دست یابد. به همین دلیل  سایت را ترک کرده، نرخ پرش افزایش یافته و در سئو سایت تاثیرگذار خواهد بود.


Comments

Popular posts from this blog

CTR چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

آموزش حذف اکانت اینستاگرام