CTR چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

 
مطالعه گزارش های یک سایت و مدریت سایت براساس آن گزارش ها تفاوت میان یک سایت حرفه ای و یک سایت آماتور را مشخص می کند. یکی از نکاتی که حتی حرفه ای های طراحی سایت را درگیر خود می کند. CTR یا نرخ کلیک در گوگل است. گاهی سایت هایی با وجود رتبه 1 بودن در گوگل نرخ CTR پایین تری از رقبای خود دارند. این موضوع باعث شده است که ما تلاش کنیم تمام مواردی را که به افزایش نرخ CTR می انجامد را در یک مقاله گرداوری کنیم. فراموش نکنید که رتبه بالا در نتایج جستجو یکی از مهمترین عوامل افزایش رتبه CTR است، اما همانطور که اشاره شد، تنها عامل رشد CTR نیست و حتی ممکن است در شرایطی برعکس عمل کند.
با اینکه منظور و هدف ما در این مقاله بررسی نرخ کلیک سایت ها در نتایج جستجوی گوگل است. ولی راهنمایی های این مقاله برای افزایش نرخ کلیک در سایر موتور های جستجو و حتی در افزایش نرخ کلیک بنرهای تبلیغاتی نیز کمک خواهد کرد. 
تبلیغاتی  در برخی از قسمت های این مقاله به صحبت های مت کاتس در یک فایل ویدئویی در یوتیوب با عنوان Should I tweak my titles and descriptions to improve my CTR بصورت تیتر اشاره شده است و مطالب توضیحی این تیتر ها از منابع موثق دیگری اخذ گردیده اند.

CTR چیست و چگونه نرخ کلیک را افزایش دهیم

نرخ کلیک چیست و چگونه آن را افزایش دهیم؟

همگی میدانیم که تمام هزینه های مادی و زمانی ما برای یک سایت، به منظور افزایش میزان بازدید سایت می باشد. بنابراین لازم نیست از اهمیت CTR یا نرخ کلیک بر حسب تعداد سرچ در گوگل، بحثی به میان بیاوریم. چرا که همگی میدانیم بدون مخاطب واقعی هر فعالیتی در دنیای وب بی معنی است.

تعریف CTR 

CTR مخفف واژه Click Through Rate به معنی نرخ کلیک است. اما نرخ کلیک چیست و چگونه محاسبه میشود؟ تعداد دفعاتی که کاربران در اینترنت جستجو می کنند و سایت ما جزء نتایج جستجو ظاهر میشود، بعنوان عددی که نسبت کلیک بر حسب آن سنجیده می شود در نظر گرفته می شود. یعنی اینکه در ازای تعداد دفعاتی که سایت ما در نتایج جستجو ظاهر شده است، چند بار کاربران روی سایت ما کلیک کرده ند. این تعریف از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر آنرا بدرستی درک کنیم، میتوانیم بسیاری از اشتباهات خود را در تهیه صفحات سایت اصلاح کنیم. مثلا فرض کنید که یک سایت آموزش فتوشاپ، یک مقاله با عنوان آموزش روتوش کک و مک صورت ایجاد کرده است، اگر به این مقاله کلمه کلیدی آموزش فتوشاپ داده شده باشد. احتمالا گوگل برای این کلمه کلیدی به این سایت جایگاهی در نتایج جستجو خواهد داد، ولی با توجه به اینکه احتمالا در این سایت هزاران صفحه دیگر با این کلمه کلیدی وجود دارند و امکان آنکه تمام این صفحات بتوانند با کلمه کلیدی آموزش فتوشاپ در صفحه نخست گوگل باشند وجود ندارد. این صفحه هنگام جستجوی کاربران برای آموزش فتوشاپ نرخ کلیک بسیار پایینی بدست می آورد. صرف بودن در نتایج گوگل از اهیمت برخوردار نیست. باید برای سیاست های سئو خود برنامه ریزی کنید. صرف بودن در نتایج جستجو مانند آن است که ما در یک راسته مغازه ای تهیه کنیم، ولی قادر به فروش کالا و خدمات خود در آن راسته نباشیم. مثلا در راسته طلافروشان یک فروشگاه ابزار و یراق ایجاد کنیم، بازار طلافروشان میزان معاملات بالا و پر سودی دارد ولی کالای ما مناسب این بازار نیست. بنابراین بجای اینکه انرژی خود را بر روی رتبه گرفتن تعداد صفحات بیشتری از سایت با یک کلمه کلیدی با مخاطب بالا صرف کنید. برای صفحه اصلی سایت خود بر روی کلمات کلیدی پر مخاطب تمرکز کرده و برای هر کدام از صفحات سایت خود یک کلمه کلیدی منحصر به فرد و مرتبط با آن صفحه در نظر بگیرید. این تکنیک باعث افزایش نرخ کلیک و دیده شدن سایت شما و افزایش فروش محصولات سایت خواهد شد.

CTR طبیعی چیست؟

CTR طبیعی که در انگلیسی به آن Organic CTR میگویند نرخ کلیک های واقعی سایت میباشد. امروزه شرکت های زیادی وجود دارند که با کمک ربات ها به شما امکان افزایش نرخ کلیک سایت را میدهند. CTR طبیعی نرخ کلیکی است که کاربر واقعی سایت آن را ایجاد کرده است. اهمیت نرخ کلیک طبیعی در این موضوع است که میتوان، با کمک آن دریافت که کاربران واقعی سایت ما به چه میزان جذب سایت ما شده و روی لینک ما در نتایج گوگل کلیک کرده اند. اگر از رباتهایی برای افزایش رتبه الکسا و مانند آن استفاده می کنید، نرخ CTR شما ممکن است واقعی نباشد. برخی از شرکت ها برای بالا بردن رتبه سایت های مشتریانشان عده ای را استخدام می کنند، که با دستگاه های مختلف و با کمک ابزار های پروکسی با ID های مختلف روی آدرس سایت در گوگل کلیک کنند. این روش برای بالابردن CTR موجب میشود نتوان میزان واقعی کاربر وارد شده به سایت را محاسبه و مدیریت کرد. افزایش نرخ کلیک بصورت تصنعی شاید بتواند، بصورت موقت یک سایت را بالا نگه دارد، ولی بعد از آنکه این کلیک های تقلبی حذف شد سایت به جایگاه واقعی خود در گوگل بازخواهد گشت.
CTR طبیعی و افزایش میزان آن هدف این مقاله است و پیشنهاد میدهیم تنها از این روش ها برای افزایش نرخ کلیک استفاده کنید. این روش ها شاید کمی کندتر از روش های تقلبی باشند، ولی دوام و ماندگاری رتبه سایت در گوگل با این روش ها بسیار بیشتر است.
/ تبلیغات میان متنی/
بازاریابی و تبلیغات به رکن اساسی جامعه امروز ما تبدیل شده است. سئو و بهینه سازی سایت برای موتورهای جست و جو و همچنین تبلیغات گوگل ادوردز از جمله مهمترین روش ها برای بیشتر دیده شدن سایت شما به حساب می آید. شرکت پیام آوا خدمات طراحی سایت تهران و سئو را با مناسب ترین قیمت به شما ارائه می دهد. 
/ تبلیغات میان متنی/

چگونه CTR را افزایش دهیم

چگونه CTR سایت خود را افزایش دهیم؟

در منابع مختلف عوامل افزایش میزان CTR را 3، 5، 7،... عامل ذکر کرده اند در این مقاله سعی شده است عواملی که از سایت ها و افراد معتبر مانند Eric Enge ذکر شده اند را بصورت یک گردآوری در این مقاله ذکر کنیم. عواملی که بصورت تکراری در منابع مختلف ذکر شده اند را حذف و صرفا به ذکر عواملی میپردازیم که ارزشمند باشند.
کسب رتبه برتر در گوگل
یکی از مهمترین عوامل بالا رفتن نرخ کلیک روی یک سایت در گوگل، رتبه های بالاتر آن سایت و رسیدن به صفحه اول گوگل است. همانطور که می دانید گوگل تبلیغات کلیکی انجام م یدهد و شما می توانید با پرداخت هزینه ای به گوگل رتبه یک گوگل باشید. گوگل با بررسی نتایج حاصل از سایت هایی که این هزینه را پرداخته و رتبه یک گوگل بوده اند به این نتیجه رسید که رتبه یک گوگل بودن بعد از مدتی منجر به کاهش نرخ CTR می شود و این امر موجب شد گوگل سیستم جایگاه شناور سایت ها را ایجاد کند. در این سیستم سایت شما ممکن است از یک IP در یک جایگاه و از IP دیگری در یک جایگاه دیگر قرار داشته باشد. تحقیقات گوگل نشان می دهد که این روش نرخ کلیک روی سایت ها را افزایش می دهد.
وجود Data highlighter ها 
تنها گوگل به اهمیت های لایت کردن سایت در نتایج جستجو برای افزایش نرخ کلیک اشاره کرده است و سایر منابع از این روش اسمی نبرده اند. اما به نظر ما گوگل یکی از مهمترین منابع برای تعیین فاکتور های افزایش نرخ کلیک کاربران در صفحه نتایج جستجوی گوگل است. بنابراین اعلام می کنیم که قرار دادن ستاره و عکس بندانگشتی از عکس و یا فیلم موجود در سایت در صفحه نتایج جستجو گوگل به افزایش نرخ کلیک کمک خواهد کرد. آموزش نحوه کد نویسی این کار در این مقاله نمی گنجد و نیاز به یک بحث تخصصی در یک مقاله جداگانه دارد. گوگل های لایت کردن نتایج جستجو را با عنوان Rich Snippets در وبلاگ خود معرفی و پشتبانی خود از این سیستم را اعلام می کند. برای آشنایی بیشتر با این سیستم میتوانید به مقاله گوگل در وبلاگ رسمی این شرکت به آدرس https://webmasters.googleblog.com/2009/05/introducing-rich-snippets.html مراجعه کنید.
تگ عنوان
تگ title وظیفه انتخاب عنوان برای صفحه را دارد. این تگ جزء زیر مجموعه تگ های Head است. عبارتی که در این تگ تعریف میشود بصورت یک لینک آبی رنگ در نتایج جستجو ظاهر میشود، کاربران وب با کلیک روی این لینک وارد سایت می گردند. انتخاب یک عنوان مناسب و تاثیر گذار نقش مهمی در نرخ کلیک کاربران روی یک سایت دارند. یک عنوان خوب دارای شرایط و ویژگی های مشخصی است. این ویژگی ها را بصورت فهرست وار در زیر بیان کرده ایم:
  • عنوان باید دارای کلمات کلیدی اصلی باشد. این کلمات بهتر است در اول عنوان ذکر شوند. انجام اینکارعلاوه بر جلب توجه بیشتر برای کاربر بر رتبه سایت شما نیز موثر است. (این جمله به معنی تاثیر مستقیم عنوان در نتایج جستجو نیست. بلکه به معنی تاثیر گذاری انتخاب عنوان مناسب با کمک افزایش مخاطب واقعی بر روی سئو است)
  • تعداد کاراکتر های عنوان : در منابع مختلف و اغلب معتبر از 40-50-60 کارکتر مجاز در گوگل سخن به میان آمده است که همگی غلط و اشتباه هستند. در عمل شما نمیتوانید بیش از 12 کاراکتر در عنوان گوگل استفاده کنید، عناوین طولانی تر توسط گوگل شکسته خواهند شد.
  • تعداد کاراکترهایی که در عنوان با کلمات جستجوشده کاربر یکسان میباشند. این عامل بدلیل برجسته شدن این کاراکتر ها میباشد.
  • عنوان سایت برند باشد: اگر سایتی یک برند معروف و شناخته شده را در اینترنت ارائه دهد. دیدن نام برند در عنوان سایت بر افزایش نرخ کلیک سایت بسیار موثر است.
  • محتوای عنوان : جذابیت و منحصر به فرد بودن عنوان موجب میشود که تعداد کلیک روی یک سایت در نتایج جستجو بیشتر شود.
نکات مهم :
  • هنگام انتخاب تگ های خود به این موارد توجه کنید: طول کاراکتر، انتخاب کلمات، میزان جستجو توسط کاربران
  • برای افزایش نرخ کلیک عنوان های جذابی را انتخاب کنید که کاربر را تشویق به کلیک کردن روی لینک سایت کند. اما از حذف و تغییر عناوینی که در حال حاضر رتبه خوبی در گوگل دارند بپرهیزید.

چرا نرخ CTR را افزایش دهیم

توضیحات موجود در تگ های متا
در تگ های متی امکان تعریف توضیحات صفحه وجود دارد. این توضیحات ممکن است توسط گوگل برای نمایش در صفحه نتایج جستجو انتخاب شوند.
آدرس سایت یا صفحه
آدرس سایت یا آدرس صفحه می تواند باعث افزایش و یا کاهش نرخ کلیک شود. مثلا فرض کنید: در گوگل واژه خرید خانه ویلایی را جستجو کرده اید و در رتبه اول گوگل یک سایت با این آدرس را مشاهده می کنید: 1DE34%Dk.com. آیا با دیدن این آدرس از کلیک کردن روی آن اجتناب نمی کنید. قطعا اگر واقعا قصد خرید منزل را داشته باشید. بدنبال یک سایت امن برای خرید می گردید و چنین آدرس سایتی اصلا حس امنیت را القاء نمی کند. در نرم افزار های متن باز برای ایجاد آدرس صفحات بصورت پیشفرض از زبان ماشین استفاده می شود و صفحات بصورت P594 و مانند آن نمایش داده می شوند. بهتراست که این نام ها به اسامی مفهوم برای انسان تغییر کنند. میتوان در گوگل وبمستر از کارکترهای جایگزین برای / قبل از نام زیر شاخه استفاده کرد. این روش به افزایش میزان مخاطب کمک می کند.
نکات:
  • هنگام ایجاد آدرس سایت به ساختار زیر شاخه هها اهمیت زیادی بدهید. انتخاب کلمات مناسب و جستجو برای واژه های پر کاربرد در زمینه محتوای صفحه از اهمیت زیادی برخوردار است.
  • در هنگام مناسبت های خاص مانند عید نوروز به آدرس عنوان سایت خود عبارت هدیه نوروزی را اضافه کرده و یا صفحه ای با این نام ایجاد کنید.
نکات دیگری هم برای افزایش نرخ کلیک می توان ذکر کرد، که بطور غیر مستقیم موجب افزایش نرخ کلیک می شوند:
  1. محتوای مناسب صفحات : با جذب مخاطب باعث می شود که کاربران، سایت شما را، یک سایت مناسب تشخیص دهند و در مراجعات بعدی به موتورهای جستجو، با دیدن سایت شما کلیک بیشتری روی سایت شما انجام دهند.
  2. ارتباط بین صفحات سایت : هرچه صفحات سایت به هم مرتبط تر باشند. کاربران از ماندن در سایت لذت بیشتری برده و این موضوع می تواند بر نرخ کلیک شما بیافزاید.
  3. لینک های مرتبط خارجی : لینک های مفید خارجی که به محتوای سایت شما مرتبط هستند، بر افزایش نرخ کلیک بسیار موثر هستند. مثلا فرض کنید که سایتی که آموزش فتوشاپ را ارائه می دهد به سایت هایی که عکس ها و ابزار های رایگان فتوشاپ را ارائه می دهد لینک بدهد. چه تعداد از کاربران برای مشاهده سایت های ارائه دهنده این ابزار ها بر روی سایت اول، یعنی سایت ارائه دهنده آموزش فتوشاپ کلیک می کنند؟ مسلما بسیاری از کاربران این روش را انتخاب می کنند. زیرا با دیدن یک آموزش میتوان ایده کلی از نحوه کار با یک ابزار را بدست آورد. در حالی که مشاهده صد ها ابزار که نحوه کار آنها مشخص نیست، انتخاب ابزار را سخت و دشوار می کند.
سخن پایانی
اگر تمایل دارید برای شرکت خود اقدام به طراحی سایت ارزان کنید پیشنهاد می کنم ابتدا مقالات مربوط به تفاوت طراحی سایت فروشگاهی و طراحی سایت شرکتی را مطالعه کنید. من به شما پیشنهاد می کنم خدمات طراحی سایت پیام آوا را برای این کار نگاه کنید. شرکت پیام آوا بهترین و با کیفیت ترین خدمات طراحی سایت را در قالب طراحی سایت ارزان و مقرون به صرفه به شما ارائه می کند.
تبلیغات درون متنی

Comments

Popular posts from this blog

نکات مهم برای طراحی سایت و اصول کلی در طراحی سایت شرکتی

آموزش حذف اکانت اینستاگرام